Valoarea tichetului de creșă se majorează de la 1 octombrie 2024: Care sunt noile reglementări pentru acordarea acestuia

De la 1 octombrie 2024, tichetele de creșă vor beneficia de o nouă indexare, conform unui ordin recent publicat. Această ajustare oferă părinților un sprijin financiar suplimentar pentru acoperirea costurilor de îngrijire a copiilor.

Valoarea tichetului de creșă se majorează

Începând cu 1 octombrie 2024, valoarea tichetului de creșă a fost din nou indexată, ajungând la 660 de lei, conform unui ordin publicat recent în Monitorul Oficial.

Această creștere de 20 de lei față de suma stabilită anterior (640 de lei în aprilie 2024) vine în sprijinul părinților care au copii înscriși în creșe sau alte instituții de educație timpurie, precum și pentru cei care angajează bone autorizate. Ordinul comun 5.339/2.025/2024 stabilește clar valoarea pentru semestrul II din 2024 și va fi aplicabilă și în primele luni ale anului 2025.

Tichetele de creșă reprezintă un beneficiu salarial acordat de angajatori pentru sprijinirea părinților activi profesional, care nu sunt în concediu pentru creșterea copilului.

Aceste tichete sunt destinate să acopere parțial sau integral costurile legate de taxele de creșă sau serviciile de îngrijire oferite de bone autorizate. Un aspect esențial este că sumele acordate sub formă de tichete de creșă nu sunt supuse contribuțiilor sociale obligatorii, ceea ce le face un instrument avantajos atât pentru angajatori, cât și pentru angajați.Reglementări privind acordarea tichetelor de creșă

Conform legislației în vigoare, tichetele de creșă sunt acordate lunar, pe baza unor documente stabilite de lege și detaliate la nivel de angajator.

Angajații care solicită aceste tichete trebuie să prezinte o serie de acte, inclusiv cererea pentru acordarea tichetului, actul doveditor de la creșa la care este înscris copilul, certificatul de naștere al copilului sau, în cazul adopției, hotărârea judecătorească de încuviințare a adopției. De asemenea, părintele sau tutorele trebuie să depună o declarație pe propria răspundere că celălalt părinte nu beneficiază de tichete de creșă sau de alte forme de sprijin pentru creșterea copilului.

Aceste tichete nu sunt doar un sprijin financiar direct pentru părinți, ci și un avantaj fiscal pentru angajatori. Din perspectiva impozitului pe profit, tichetele de creșă sunt considerate cheltuieli sociale și sunt deductibile în limita a 5% din cheltuiala totală cu salariile. În plus, ele nu se includ în plafonul de 30% prevăzut de codul fiscal pentru unele beneficii acordate angajaților. În acest context, tichetele de creșă devin o modalitate eficientă prin care angajatorii pot oferi sprijin părinților fără a afecta semnificativ costurile salariale.

Emiterea tichetelor și colaborarea cu creșele

Potrivit avocatnet.ro, în România, tichetele de creșă pot fi emise pe suport electronic de două companii: UP România și Edenred, conform listei actualizate publicate de Ministerul Finanțelor la finalul anului 2023. Pentru ca părinții să poată folosi aceste tichete la creșele sau entitățile echivalente acestora, unitățile de învățământ trebuie să aibă contracte încheiate cu emitentul de tichete. De asemenea, angajatorii au obligația de a informa angajații cu privire la creșele cu care aceste companii au contracte, asigurând astfel că tichetele sunt utilizate conform legislației.

Este important de menționat că tichetele de creșă pot fi folosite doar la instituțiile autorizate, fie că este vorba de creșe publice sau private, fie de bone autorizate. Legea impune ca prestatorii de servicii să aibă contracte cu unitățile emitente de tichete, ceea ce înseamnă că părinții nu pot utiliza aceste sume la orice creșă sau pentru orice bonă fără ca acestea să fie înregistrate și autorizate în mod corespunzător.

Beneficiile fiscale și sociale ale tichetelor de creșă

Din punct de vedere fiscal, tichetele de creșă oferă anumite avantaje atât pentru angajatori, cât și pentru angajați. În primul rând, valoarea tichetelor este supusă unui impozit pe venit de 10%, aplicat la valoarea nominală a acestora. În schimb, tichetele nu sunt supuse contribuțiilor sociale obligatorii, ceea ce înseamnă că nu influențează baza de calcul pentru contribuțiile la pensie sau sănătate.

Un alt aspect important este că tichetele de creșă sunt considerate cheltuieli sociale pentru angajatori și pot fi deductibile în limita a 5% din cheltuiala totală cu salariile. Acest lucru face ca acordarea tichetelor să fie un beneficiu avantajos și din perspectiva costurilor salariale.

Pe de altă parte, suma maximă care poate fi acordată sub formă de tichete de creșă este stabilită prin ordin de ministru și nu poate depăși plafonul prevăzut de legislație, în acest caz 660 de lei. Orice sumă care depășește acest plafon va fi supusă taxării suplimentare.

Astfel, majorarea valorii tichetului de creșă la 660 de lei, aplicabilă din 1 octombrie 2024, reflectă efortul autorităților de a sprijini părinții activi profesional în acoperirea costurilor legate de educația timpurie și îngrijirea copiilor. Această măsură, combinată cu avantajele fiscale asociate tichetelor, face ca ele să fie un instrument important în susținerea părinților și în asigurarea unui echilibru între viața profesională și cea personală.

Tichetele de creșă rămân o opțiune preferată atât de angajatori, cât și de angajați, oferind o soluție flexibilă și eficientă pentru sprijinirea familiei, fără a implica costuri adiționale semnificative. Totodată, această indexare cu 20 de lei asigură o acoperire mai bună a costurilor de îngrijire, în contextul inflației și creșterii generale a prețurilor la servicii.


Publicat

în

de către

Etichete: